1/300 Revell S-fregat Hr.Ms. Jan van Brakel F-825

erikztm

Re: 1/300 Revell S-fregat Hr.Ms. Jan van Brakel F-825

Bericht door erikztm » 02 okt 2013, 01:35

Netjes hoor. Toch ergens wel gek dat een vrij fors maatverschil zo weinig lijkt uit te maken. Nou is de maatvoering van Revell's basis niet helemaal je van het natuurlijk, maar toch.
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

BasG

Bericht door BasG » 12 okt 2013, 20:04

erikztm schreef:Netjes hoor. Toch ergens wel gek dat een vrij fors maatverschil zo weinig lijkt uit te maken. Nou is de maatvoering van Revell's basis niet helemaal je van het natuurlijk, maar toch.
Gek of niet, ik maak er maar mooi gebruik van. ;)

Even een paar preview foto's. Ik ben aardig op weg met de railings. Wel een priegelwerk, want zie ze maar eens bruikbaar van de sprue af te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Bertvdm

Bericht door Bertvdm » 12 okt 2013, 20:19

maakt de boot wel meer compleet met de railing er om heen.
"Proper Planning Prevents Poor Performance"

erikztm

Bericht door erikztm » 12 okt 2013, 23:45

Ik respecteer de keuze uiteraard, maar man man wat zijn die railingen dik. Aan de andere kant, zelf maken is een bereklus.
Is dat de valreep die ik daar aan de zijkant zie zitten?

BasG

Bericht door BasG » 12 okt 2013, 23:52

erikztm schreef:Ik respecteer de keuze uiteraard, maar man man wat zijn die railingen dik. Aan de andere kant, zelf maken is een bereklus.
Is dat de valreep die ik daar aan de zijkant zie zitten?
Nope, dat noemen ze de statietrap. Die werd onder andere gebruikt op zee om in en uit de kleine boten te stappen als we bijvoorbeeld voor anker lagen. Meestal gebruikte we een loodsladder of desnoods een klimnet, maar ook wel die trap.

Die railingen zijn dik inderdaad, maar ik vind het echt niet erg dat men ziet dat dit een Revell kit is hoor. Kon ook voor 30 euro een PE railing aanschaffen, welliswaar in 1/350, maar dat vond ik het nou ook weer niet waard.

erikztm

Bericht door erikztm » 12 okt 2013, 23:58

Dus DAT is de statietrap. Ik zit al twee dagen Dutchfleet af te struinen waarin dat woord nogal eens voorkomt, vandaar. Die PE is inderdaad geen optie; dat verschil is namelijk denk ik wèl goed zichtbaar. EZ-line zou nog kunnen, maar zo zit de railing in het echt dacht ik niet in elkaar. Er zitten toch ook vaste afgeronde delen tussen meen ik? Hoort er aan de andere kant van de hangar geen railing eigenlijk? Ik ben nog niet zo in de materie thuis, dat merk je wel.

BasG

Bericht door BasG » 13 okt 2013, 00:05

Vraag het dan even he, haha.

Op de bak zou het nog wel kunnen met EZ line, die waren in het echt ook flexibel, maar de rest was echt vrij stevig hoor. Hoe bedoel je aan de andere kant van de hangaar? Stuurboordzijde? Op de hangaar staan ze inmiddels wel, dat heb ik net gedaan. Ook heb ik de LW-08 luchtwaarschuwingsradar geplaatst en de kilowatt antennes. Op het brugdak moet nog wat versiering en boven de hangaardeur moet nog iets van een horizon komen. Maar die laatste heb ik nu al een aantal maal getracht te maken, maar dat liep op niets uit. Heb de plekken waar ik nog wat decals moet plakken al in de P+ en morgen kunnen ze er wel op, dan gaat daarna heel de prauw in de P+. Ik bedenk me net dat er ook nog iets van schroefbeschermers aan de zijkant moeten, maar die fix ik nog wel.

erikztm

Bericht door erikztm » 13 okt 2013, 01:59

Ik zag het woord geregeld voorbij komen in de zoektocht naar plaatjes van de snelste schepen van de marine, maar dacht dat het gewoon weer dat marinejargon was waar die site vol mee staat, en dat ze simpelweg de loopplank bedoelden. En ach, gaandeweegs doe je op diverse plekken toch wijsheid op, zoals hier nu dus ;)

Ik zie nu trouwens wel dat je gelijk hebt. Er loopt helemaal geen railing langs de SB kant van de hangar.
Wel horen er nog behoorlijk veel feestelijkheden op die schuur zoals dat rijtje lampen links en rechts naast de deur, brandblusmonitor, schijnwerpers boven de deur, en ik mis ook iets waarvan ik vermoed dat het het heklicht zou moeten zijn, bovenaan het dak van het afmeerdek. Zit dit spul allemaal nou in de doos of is dit een geval van het tot in de eeuwigheid details kunnen blijven toevoegen, waarvan je al gezegd hebt dat niet te gaan doen? Weet je nou al hoe je de vliegdeknetten gaat maken?

pieter

Bericht door pieter » 13 okt 2013, 16:47

netjes hoor!
ik begrijp je keuze van de reling, gewoon een net model!

BasG

Bericht door BasG » 14 okt 2013, 20:54

pieter schreef:netjes hoor!
ik begrijp je keuze van de reling, gewoon een net model!
Vanaf een meter afstand wel ja, haha. Nee hoor, ik ben best tevreden en ben er ook wel een beetje klaar mee. Voorlopig is ie klaar.

Er zijn en blijven altijd zaken die toegevoegd kunnen worden. Heb het heklicht waar Erik mij op wees nog wel gemaakt, maar de lichten boven de hangaar krijg ik niet voor elkaar. Ook aan de brandblusser op de hangaar heb ik nog wel een paar pogingen gewaagd. Ik heb de geusstok wel gemaakt, maar de vlaggenmast achterop wilde ook niet lukken.

Kan ook nog wel zaken noemen die wel zouden kunnen lukken, maar waar ik nog even geen motivatie voor heb. Fenders, seinlampen, ventilatieboxen op de bak achter het kanon, een camera aan de LW-08 en allerhande klein spul.

Maar goed, ik heb even een paar platen geschoten, maar zal bij daglicht er wat meer maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie