Bismarck 1/700 en 1/200

pieter

Bismarck 1/700 en 1/200

Bericht door pieter » 01 apr 2013, 11:54

In donker sterrenloze nacht lichtte de Bismarck zijn anker en voer naar het westen.
Het was 2 uur in de ochtend vam 19 mei 1941.
Aan de maanden van oefeningen was eindelijk een einde gekomen.
operatie Rheinbung-oefening rijn -was begonnen.
Terwijl de ene helft van de bemaning van de bismark op zijn post zat of stond en de andere in zijn hangmat lag, kondigde kolonel Lindemann door de luidsprekers aan wat het doel wasvan zijn expeditie: de Atlantiche oceaan bereiken en de gedurende zeven maanden zoveel mogelijk Britse shepen tot zinken brengen.
Lindemanns mannen waren niet op de hoogte van de gedetailleerde planning die aan dit moment was voorafgegaan.
Ze wisten alleen dat de opperatie nu eindelijk was begonnen.
Wilde de actie een kans van slagen hebben dan was de geheimhouding belangerijk.
Alle vroeger succesvolle deelnemers aan dergelijke strooptochten was het gelukt onopgemerkt de oceaan op te varen.
Als de Britten eenmaal wisten dat de Bismark op zee was, zou hun veel sterkere vloot massaal achter hen aangaan.
Vandaar dat de admiraal Lutjens en zijn superieuren van Groep Noord in Wilhelmshaven, alle sheepvaart in de Grote Beltn(de beschermde noord-zuid passage tussen de Deense eilanden.) en in het kattegat heel de 19de mei tot de volgende dag 12 uur had laten stilliggen.
Het waren de smalste en de drukkste gebieden waar ze door moesten varen en waar de Bismarck en de Prinz Eugen voortdurend vanaf het land te zien zouden zijn.
van die geheimhouding kwam uiteindelijk weinig terecht,
op 20mei om een uur werden de twee schepen door de zweedse kruiser Gotland gezien die vervolgens een radio bericht uitzond.
dit was nou precies wat Lutjens had willen voorkomen
het neutrale zweden was een nest van spionnen,
het duurde dan ook maar een paar uur voordat de britse admiraliteit op de hoogte was van de koms van de twee grote schepen.
daarna volgede een kat en muis spel dat negen dagen duurde
met het zinken van de hood op 24 mei 1800uur als enigste overwinning voor de bismarck
de strijd van negen dagen word beslist op 27 mei als om 10.39uur de Bismarck zinkt..

tot zover de inleiding (bron; op het spoor van de bismarck door Robert Ballard)

na mijn laatste diorama met de U-552

ga ik even verder in de schepen.
even heb ik getweifelt,of ik uberhaupt wel een topic zou openen,
omdat ik de laatste tijd nogal eens swift tussen diverse onderwerpen en ik niet wil dat ik allemaal halve topics open.
maar aan de andere kant, uitijndelijk maak ik wel alles af,dus toch besloten deze maar te plaatsten.
en jullie op de hoogte te houden,van mijn knutselarijtjes ;)
de onderwerpen van dit topic
zijn de nieuwe trumpeter 1/200 bismarck met het uitgebreide KA update set.
deze bouw ik weer in opdracht.
daarnaast ben ik al begonnen voor mezelf met de revell bismarck 1/700,deze zal in een diorama komen.
deze ga ik proberen tegelijk op te laten lopen voor zover mogelijk.
zoals gezegd ben ik met de kleine al een tijdje bezig
dus eerst maar eens wat plaatjes

Afbeelding
Afbeelding
de schoorsteen in progress met white ensign pe
Afbeelding
Afbeelding
en een gedeelte van de hangars bekleed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier goed het verschil te zien met de grote hangar op het achterschip waar de trappen en de beugels voor de boten en ander klein grut nog vervangen dient te worden door pe
Afbeelding
Afbeelding
de arado water vliegtuigjes

Afbeelding
Afbeelding
naast de grote die ik ff los opgestappelt heb
alle dekken van de kleine zitten ook nog los tb de beschildering
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en de plaatjes van de KA update set die op de 1/200 moet komen
tot zover
eens kijken wat we hiervan kunnen maken ;)

gr pieter
Laatst gewijzigd door pieter op 29 jun 2014, 09:09, 8 keer totaal gewijzigd.

BasG

Re: Bismarck 1/700 en 1/200

Bericht door BasG » 01 apr 2013, 15:26

Das een beste berg plastic en ijzer. Die 1/200 is echt een bakbeest zeg. Hoe groot is die wel niet? Wel mooi met al die extra's.

pieter

Bericht door pieter » 01 apr 2013, 16:16

hoi Bas

het is inderdaad een bakbeest van 126x19 cm :o
maar wel erg leuk om te doen,al kun je qua details in 1/700 ook heel ver komen hoor.

gr pieter

BasG

Bericht door BasG » 01 apr 2013, 18:15

:o :o

Ga je hem spuiten, of traditioneel met een rollertje verven?

erikztm

Bericht door erikztm » 01 apr 2013, 20:29

Prachtig schip en prachtige kit, zeker die Tr 1/200. Ik heb er ook weleens over getwijfeld maar inclusief de toch wel noodzakelijke extra's overschrijdt die het budget wel erg fors. Maar zoals je zelf al zei, in het klein kun je ook een eind komen. Ik zie dat je de PE railingen al rond de schoorsteen hebt zitten, maar he trappetje zit nog wel op de zijkant. Moet die niet ook vervangen worden? En hoe ga je dat dan doen met het spuiten? Ik heb weleens gelezen dat je dit spul het beste apart kunt spuiten en daarna aanbrengen op de al gespoten dekdelen. Er is natuurlijk geen enkele mogelijkheid om dit te maskeren als je hetzij de dekkleur, hetzij de railingen met de opbouw mee spuit. En spuit je schuin van onderen af naar boven om je dekken donker te houden, dan kun je de achterkant van de railingen niet mee spuiten... Hoe los je dit nou straks op?
Instruction manual? You mean the manufacturer's opinion.

pieter

Bericht door pieter » 01 apr 2013, 21:45

Erik@
de schoorsteen van de 1/700 heeft uiteraard wel zijn beperkingen wat detail betrefd zo zullen de trappen die plat op de schoorsteen zitten
niet worden vervangen,
eigelijk zo'n beetje als enige want op de sheet van white ensign models zit een enorme hoop klein grut wat op dit kleine modeletje moet

wat schildewerk betreft is er inderdaad zoiezo een uitdaging,maar wbt de schoorsteen en de nu al gemonteerde railing
het dek waar de zoeklichten nog op komen te staan is niet van hout maar van metaal,deze kan dus in een kleur meegespoten worden.
ik zal dan doormiddel van washes de vloer donkerder tinten.
verder is het inderdaad relingen achteraf plaatsten,

op de 1/200 is het allemaal wat groter,naja een stuk groter zelfs
maar ja dan krijg je arado's met een compleet intrieur en zit je nog op de vierkante mm te kloten.
toch trekt me dat ook wel weer,en dat photo ets is wel erg leuk op te doen.
wtb de prijs
tis dat ik deze in opdracht maak,want dit gaat ook mijn buidel wel een beetje te boven ;)

pieter

erikztm

Bericht door erikztm » 01 apr 2013, 22:15

Het zijn bij die kits vooral de extra's die het bijkans onbetaalbaar maken. De kit zelf is hier en daar weleens voor een "schappelijk" bedrag te koop. Ik las net een artikel van Jos Visser (die man die die fantastisch uitziende 1/350 battlewagons in glas exposeerde op IPMS bijeenkomsten) waarin hij schrijft dat hij de PE juist vantevoren aanbrengt en daarna gaat maskeren. Ik begrijp niet hoe hij dat voor elkaar krijgt. Zo'n railing kun je nauwelijks aanraken als hij eenmaal zit. Maskeer je in plaats daarvan de vloer, dan loopt de donkere kleur van het dek niet door onder de railing. Nou ja, voordat ik aan de scheepjes begin heb ik het vast wel door.

pieter

Bericht door pieter » 02 apr 2013, 15:37

ja het is eigelijk een hele puzzel eerst pe of later.
bij elk onder deel is het afwegen wat de voor en na delen zijn.
zo zal ik het ook gaan doen.
de grote dekken werk ik laag voor laag af,wat in houd dat bijv de eerste verdieping van reling word voozien
die vervolgens geschilderd word zonder dat de tweede verdieping in de weg zit.
werkt niet altijd zo ,maar we zullen zien.

en om mijn nick eer aan te doen,ben ik gisteren maar eens aan de arado's begonnen ;)

pieter

Re: Bismarck 1/700 en 1/200 update arado's klaar.

Bericht door pieter » 07 apr 2013, 18:08

zo weer een kleine update.
ik ben begonnen aan de arado's die de bismarck er vier had.
Afbeelding
de arado's zijn mooi gedetaileerd maar elk intrieur ontbreekt,wat ik een groot minpunt vind van trumpeter.
want er is toch wel wat meer te verzinnen als dit
maar goed, niet getreurd.
Ka heeft hiervoor de oplossing
Afbeelding
Intrieur van color pe.
Afbeelding
dat color pe is niet helemaal waar,het is beplakt met een soort papier wat heel voorzichtig gevouwen dient te worden
omdat het anders loslaat
zo zal ik de stoeltjes moeten over schilderen.
Afbeelding
vier pitjes gevouwen
verder gingen de vliegtuigjes zonder problemen in elkaar.
Afbeelding
twee zullen in de grote hangaar komen en twee op de katapult
Afbeelding
de upgrade set levert ook de mogelijk heid de vleugels op te vouwen.
zoals ze in de hangaar komen.
Afbeelding
wat uiteindelijk zo gaat komen
Afbeelding
omdat de cockpit er van boven in geschoven kan worden,ben ik alvast begonnen aan het spuitwerk
Afbeelding
eerst zwart als basis
Afbeelding
daarna de bovenkant groen H302
en de drijvers alvast in twee kleuren
Afbeelding
deze konden door de vorm zonder afplakken gespoten worden
Afbeelding
en ook gelijk de arado's 1/700 meegespoten,deze worden verder met de kwast afgewerkt
Afbeelding

dat was het weer voorlopig

gr pieter
Laatst gewijzigd door pieter op 28 apr 2013, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

erikztm

Bericht door erikztm » 07 apr 2013, 18:13

Fraaie details in dat setje zeg. En dat op die schaal... :shock:
Vind je nou niet dat de tuigjes wel erg donker ogen met deze verf als ze zo klein zijn?

Plaats reactie